Positiv oppmerksomhet

Positiv oppmerksomhet

Foreldrene er oppgitte over treåringens trassige oppførsel og vet ikke lengre hva de skal gjøre. De føler de har prøvd alt, og trenger nå noen gode råd.

Henvendelse til Voksne for Barn:

Treåringen vår gjør oss som foreldre ganske usikker. Fra det ene minutt til det andre. Han forandrer humøret sitt etter som han føler seg. Og han manipulerer oss foreldre hele tiden. Selv om vi har klare grenser for hva vi vil. Vi har gode rutiner for ham. Middag og søvn til faste klokkeslett. Og ingen klager fra barnehagen. Der er alt som det skal være hos en grei og snill gutt. Vi som foreldre føler oss usikre, vi krangler og vi krangler om barneoppdragelse. Her er en liste over det han gjør:

  • Han slår og spytter når vi skal ta han inn.
  • Og når han ikke har fått det han vil ha i butikken.
  • Han nekter å komme inn om kvelden når han er ferdig å leke.
  • Han gjør masse “tull” ut av det å legge seg.
  • Han hører ikke etter når vi snakker til ham.
  • Han virker iskald og bryr seg ikke når vi blir sint. Han smiler og ler. Sinne har ingen virkning på ham.

Vi vet ikke hva vi skal gjøre, håper på gode råd! 

Svar fra rådgiver:

Hei, og takk for at du skriver til oss! Jeg skjønner at du synes dette er krevende. Å takle treåringens trass er utfordrende. Ut fra din beskrivelse kan det virke som dere har kommet inn i et negativt mønster som det kan være godt å bryte både for barnet og dere.

Når barnet trasser mye kan det lett bli slik at trassen får all oppmerksomhet, og at det positive han gjør ignoreres. Det er derfor viktig at dere voksne blir enige om noen grunnregler, og at dere gir konkrete og tydelige beskjeder.

  • Vær positive når beskjeder gis og unngå masing og kjefting, for da åpner dere opp for at dere ikke tror han vil gjøre som dere sier.
  • Gi ham gjerne to alternativer. F.eks. "Nå skal vi gå inn. Vil du gå selv, eller vil du at jeg skal bære deg?" Da får han styrket følelsen av at han også råder over seg selv, samtidig er han innenfor rammen som er satt.
  • Når dere skal handle, kan det være lurt å gi ham i oppgave å finne varene som trengs. Det skaper mestringsfølelse.
  • Gi ham masse positiv oppmerksomhet når han gjør noe bra, og takk ham når han samarbeider, og ignorer uønsket adferd.

Velg et fokusområde

Alle barn ønsker å bli sett og bekreftet. Dere kan evt. benytte belønningssystemer for å forsterke positiv adferd. Han kan f.eks få et klistemerke når han samarbeider når han skal legge seg. Velg ut ett fokusområde. Når han har fått klistremerke flere kvelder på rad, får han en belønning. F.eks. får han gå på dukketeater, eller noe annet han liker godt å gjøre sammen med dere. Det er da viktig at dere holder det dere lover.

Hold på rutinene

Det er fint at dere har gode rutiner for gutten. Forutsigbarhet gir trygghet. Forbered ham på ting som skal skje. F.eks: "Om fem minutter skal vi gå på badet."
Videre blir det viktig at dere voksne samkjører med hverandre, og at gutten slipper å være vitne til krangling mellom dere. Støtt hverandre, og gi gjerne ros når dere syns den andre taklet en situasjon godt.

Det kan og være lurt å be den andre overta dersom dere kjenner at det er vanskelig å holde seg rolig. Det kan også være nyttig for dere å søke råd hos barnehagepersonalet, de kjenner gutten godt og kan gi veiledning. Dersom dere har en god barnevakt, kan det være lurt at dere får litt avlastning slik at der får være litt alene. Det er verdifullt også for barnet at de voksne har det godt. Jeg håper dere lykkes med endringen og at der alle får det bedre sammen.

Boktips: «Jeg er stolt av deg» Ben Furman 5 leksjoner i løsningsorientert foreldreskap

Vennlig hilsen rådgiver i Voksne for Barn

Har du spørsmål om barn og ungdom? Kontakt våre rådgivere!