Hva mener barn og unge

Hva mener barn og unge

Det er mange som er opptatt av at vi skal ha en god skole i Norge. Men hva mener egentlig elevene selv om hva en god skole og et godt skolemiljø er?

Bekymret for ny læreplan

Bekymret for ny læreplan

Folkehelse og livsmestring skal med i den nye, overordnede delen av lærerplanen, men det blir ikke definert hva elevene faktisk skal lære. Dette er bekymringsverdig.

Livsmestring i skolen

Livsmestring i skolen

Å lære barn og unge mestringsstrategier er en god investering for framtiden, fordi de vil ta med seg disse strategiene inn i sitt voksenliv og kunne mestre jobb og familieliv bedre.

Helsefremmende arbeid

Helsefremmende arbeid

Tradisjonelt forebyggende arbeid i skolen har i stor grad dreid seg om å informere om risiko, risikofaktorer og hva de unge bør unngå. Dette motiverer i liten grad for endring.

Zippys venner

Zippys venner

Med barnetrinnsprogrammet Zippys venner lærer barna å mestre dagliglivets problemer, å identifisere og snakke om følelser, og å støtte andre som har det vanskelig.

Drømmeskolen

Drømmeskolen

Drømmeskolen er en modell for å jobbe systematisk med det psykososiale miljøet i ungdoms- og videregående skoler, ut i fra et helsefremmende perspektiv.

Elevsentrert undervisning

Elevsentrert undervisning

Når man skal undervise i livsmestring, er det lurt å tenke at man skal involvere elevene på flere nivåer - både fysisk, følelsesmessig og kognitivt.