- Start med en introduksjonsrunde der alle sier navnet sitt. Det er ikke sikkert alle kjenner hverandre om man kommer fra ulike trinn.
- Snakke litt om hvorfor barna er invitert til en slik samtalegruppe, har de noen tanker om det selv?
Alle mennesker har følelser. Følelser er sterke krefter som påvirker hvordan vi tenker og hva vi vil gjøre. Følelser påvirker hvordan vi har det, hva vi gjør og hvordan vi oppfører oss. Følelsene hjelper oss vanligvis til å reagere raskt og på passende måter.
Følelsene sitter i kroppen. Det kan være vanskelig å vite hva man selv og andre føler, og det trengs øvelse for å bli god i det. Det kan være lurt å bli god til å gjenkjenne, tåle, vise og snakke om følelser.
Vi blir glade, sinte, redde og lei oss. Andre vanlige følelser som kan være mer vanskelig å gjenkjenne, er for eksempel sjalusi, stolthet, nysgjerrighet, misunnelse, lengsel, savn, kjedsomhet, forelskelse og avsky.
Følelser har ulik styrke. Du kan kjenne deg litt glad, kjempeglad eller superglad. Du kan kjenne deg litt trist, ganske trist eller kjempetrist. Med et følelsestermometer kan du vise styrken på følelsene du kjenner.
Du kan øve deg på å vite hva du føler. Å vite hva du føler, og å tørre å snakke om følelsene, er viktig for at du skal kunne takle trøblete følelser. Hvis du og de rundt deg vet hva du føler, vet dere om noe viktig!
Å lyve for seg selv eller til andre om følelser, hjelper sjelden. Er man redd, så er man redd. Er man lei seg, så er man lei seg.
Man kan selvsagt ikke forlange noe taushetsløfte fra barn, men de kan ha en moralsk taushetsplikt overfor hverandre, og erfaringen tilsier at de opplever det som trygt og godt å ha en felles enighet om at det den enkelte sier om seg selv forblir i gruppa.