3. Meningsstreken

Lukk

Innhold

You are unauthorized to view this page.

2. Oppsummering

You are unauthorized to view this page.

3. Meningsstreken

  • Forklar elevene at dere skal starte med en aktivitet for å øve på å si det de vil si.
  • Fortell at du skal lese opp noen påstander/spørsmål som ikke har et riktig eller galt svar.
  • Vis at den ene veggen i klasserommet betyr HELT ENIG og den motsatte veggen betyr HELT UENIG. Elevene kan plassere seg i midten av klasserommet hvis de er verken enig eller uenig, og nærmere den ene eller den andre veggen etter hvor enig/uenig de føler de er.
  • Forklar at de skal plassere seg uten å snakke med noen fordi målet er at de skal vise hva de mener selv.
  • Ingen trenger å forklare hvorfor de står der de står etterpå, men la noen av elevene som har lyst få lov til å forklare (argumentere) for hvorfor de valgte den plassen. Vær nøye med å ikke la diskusjonen bli for lang.
    Hvis noen endrer mening etter å ha hørt noen gi sin forklaring, kan de velge å flytte seg når du gir beskjed.
  • Les opp påstandene og la elevene bevege seg rolig i klasserommet. De fleste elever syns dette er en morsom aktivitet, så oppfordre dem til å være rolige og samtidig raske på plass slik at dere rekker flere påstander.
  • Bruk påstander du har laget selv eller velg noen av forslagene under.
  • Ta med erfaringene fra denne øvelsen inn i neste aktivitet.

Forslag til påstander

  • Brus er bedre enn vann
  • Barn bør bestemme når de skal legge seg
  • Sommer er bedre enn vinter
  • Alle mennesker har lik verdi
  • Det er viktig å snakke om følelser
  • Eples gylne regler er dårlige
  • Sjokolade er det beste som finnes
  • Det er gøy å være på skolen

4. Debatt

You are unauthorized to view this page.

4. Avslutning

You are unauthorized to view this page.