- Forklar elevene at dere skal starte med en aktivitet for å øve på å si det de vil si.
- Fortell at du skal lese opp noen påstander/spørsmål som ikke har et riktig eller galt svar.
- Vis at den ene veggen i klasserommet betyr HELT ENIG og den motsatte veggen betyr HELT UENIG. Elevene kan plassere seg i midten av klasserommet hvis de er verken enig eller uenig, og nærmere den ene eller den andre veggen etter hvor enig/uenig de føler de er.
- Forklar at de skal plassere seg uten å snakke med noen fordi målet er at de skal vise hva de mener selv.
- Ingen trenger å forklare hvorfor de står der de står etterpå, men la noen av elevene som har lyst få lov til å forklare (argumentere) for hvorfor de valgte den plassen. Vær nøye med å ikke la diskusjonen bli for lang.
Hvis noen endrer mening etter å ha hørt noen gi sin forklaring, kan de velge å flytte seg når du gir beskjed.
- Les opp påstandene og la elevene bevege seg rolig i klasserommet. De fleste elever syns dette er en morsom aktivitet, så oppfordre dem til å være rolige og samtidig raske på plass slik at dere rekker flere påstander.
- Bruk påstander du har laget selv eller velg noen av forslagene under.
- Ta med erfaringene fra denne øvelsen inn i neste aktivitet.
Forslag til påstander
- Brus er bedre enn vann
- Barn bør bestemme når de skal legge seg
- Sommer er bedre enn vinter
- Alle mennesker har lik verdi
- Det er viktig å snakke om følelser
- Eples gylne regler er dårlige
- Sjokolade er det beste som finnes
- Det er gøy å være på skolen