- Bruk noen minutter på en av de innledende aktivitetene under for å forberede barna.
- La avtalen henge på klasseromsveggen og minn barna om den ved behov.
Innledende aktiviteter
Historiene i Eples venner har seks hovedpersoner: Eple, Tig, Leela, Sandy, Jill og Tommy.
Be barna sette seg i en sirkel og gi hvert barn etter tur navnet på én av hovedpersonene.
Når du sier «Tig», bytter alle barna som heter Tig plass – og så videre med de andre navnene.
Barn setter stor pris på denne leken. Den er også veldig nyttig for å bryte opp grupper av barn som alltid sitter sammen.
Dette er leken Kongen befaler, bare at ordet «kongen» er byttet ut med «Eple».
Be barna reise seg opp og stå. De må gjøre alt Eple befaler dem å gjøre («Eple befaler: ‘Ta på tærne dine’», «Eple befaler: ‘Smil’» og så videre), men hvis du utelater ordene «Eple befaler», skal de stå stille.
Et barn som adlyder en kommando uten «Eple befaler» har gjort feil, og du må på forhånd bestemme deg for om det betyr at barnet er ute av leken, eller om dere bare ler litt fordi barnet ble distrahert.
Hvis du vil, kan du la et av barna lede denne aktiviteten i stedet for å gjøre det selv
Be barna sette seg to og to.
Det ene barnet skal fortelle det andre om en ting som er bra for dem i dag. Deretter bytter de roller.
Spør barna om noen av dem vil fortelle resten av klassen om det som er bra for dem i dag – men sørg for at de svarer kort!
Velg en velkjent melodi og skriv noen enkle tekster om Eple og vennene hans i historiene. Du kan lage sangen selv eller gjøre det til en klasseaktivitet.
Sett deg sammen med barna i en sirkel. Forklar at alle skal si noe pent om personen på sin høyre side.
Du kan begynne med å si noe pent om barnet til høyre for deg. Så ber du det barnet om å gjøre det samme med barnet på sin høyre side – og så videre rundt hele sirkelen.
Dette er en aktivitet fra Zippys venner. Be barna om å
– sitte stille
– lukke øynene
– puste dypt inn
– holde pusten i noen sekunder
– puste ut igjen
Gjenta dette tre ganger.
Du kan gjøre denne aktiviteten mer avslappende ved å sette på litt rolig musikk. Du kan også be barna om å forestille seg et deilig, stille sted mens de har øynene lukket.
Lag kort til den mystiske boksen med instrukser som oppmuntrer barna til å komme nær hverandre (f.eks. «klem en venn», «si et vennlig ord til en venn», «klem hånden til en klassekamerat forsiktig» eller «si noe for å gjøre en klassekamerat glad»).
Barnet som tar ut et kort av boksen, er «lederen» og leser opp instruksene som barna skal følge.
Fortell barna at du kommer til å si ting som vi kan gjøre med vennene våre (rekke tunge til, smile til, leke sammen med, dytte og hjelpe).
Hvis de mener at tingen er bra for vennen, skal de klappe tre ganger. Hvis de tror det vil gjøre vennen lei seg, skal de ikke klappe.
Når dere er i gang og barna har forstått leken, kan du la dem foreslå ting man kan gjøre.