Fagfornyelsen
Gjennom fagfornyelsen fornyes alle læreplanene i skolen for å gjøre dem mer relevante for framtiden. Vi har fulgt arbeidet med det nye overordnede temaet "Folkehelse og livsmestring".
Gjennom fagfornyelsen fornyes alle læreplanene i skolen for å gjøre dem mer relevante for framtiden. Vi har fulgt arbeidet med det nye overordnede temaet "Folkehelse og livsmestring".
Kritikken av livsmestring i skolen er betimelig, men kritikerne bommer på en ting: det er ikke livsmestring som er problemet, men de innholdsløse læreplanene og politikeres manglende forståelse av psykisk helse.
Livsmestring innføres i skolen fordi man ønsker å bedre folkehelsen og elevenes evne til å takle motgang og utfordringer. Utkastene som foreligger vil ikke gi en slik effekt.
Forslaget til fornying av kjernelementer i skolefagene har store mangler når det kommer til psykisk helse og livsmestring. Her er våre innspill til Utdanningsdirektoratet.
Folkehelse og livsmestring skal med i den nye, overordnede delen av lærerplanen, men det blir ikke definert hva elevene faktisk skal lære. Dette er bekymringsverdig.
Kan barn lære seg å mestre livet på en hensiktsmessig måte, og å fremme egen psykisk helse?