Jeg opplever at det er betydningsfullt og engasjerende å gå på skolen, både sosialt og faglig
Medvirkning faglig og sosialt
- Aktivt elevråd (god kommunikasjon mellom elevråd og klassene)
- Korrespondanse mellom elevråd, plangruppe og FAU
- Klassemøter der elevene får påvirke sosiale planer for klassen
- Økt mulighet til å påvirke sider ved skolehverdagen slik som; høytlesingsbok, matrett i mat&helse,
- Kontaktlærer kartlegger hvilke arbeidsformer, tema osv. som best passer for klassen
- Læringsaktiviteter som gir elevene valgmuligheter mellom ulike oppgaver (eks. arbeidsplan der elevene velger rekkefølge på oppgaver)
- Mulighet for bortvalg av enkelte oppgaver
- Elever får mulighet til å ønske læringspartner
Tilpasning av aktiviteter/ oppgaver
- Individuell tilpasning for enkeltelever – kartlegge elevens styrker/ kunnskap/ ressurser
- Variasjon
- Praktiske oppgaver
- Lekbasert læring
- Oppgaver som er relevante i elevens liv
- Økt valgfrihet i oppgaveform, gjennomføring og sluttproduktet
- Uteskole
- Utflukter (samarbeid med lokalsamfunn/ næringsliv)
- Tverrfaglige prosjekter – inkludere praktiskestetiske fag
- Lystbetonte pauser (en pust i bakken/ noe å glede seg til)
- Unngå mengdetrening for elever som ikke har behov for dette
- Kartlegging av elever med høyt læringspotensiale
- Hospitering i høyere klassetrinn