MENING

Jeg opplever at det er betydningsfullt og engasjerende å gå på skolen, både sosialt og faglig

Medvirkning faglig og sosialt

  • Aktivt elevråd (god kommunikasjon mellom elevråd og klassene)
  • Korrespondanse mellom elevråd, plangruppe og FAU
  • Klassemøter der elevene får påvirke sosiale planer for klassen
  • Økt mulighet til å påvirke sider ved skolehverdagen slik som; høytlesingsbok, matrett i mat&helse,
  • Kontaktlærer kartlegger hvilke arbeidsformer, tema osv. som best passer for klassen
  • Læringsaktiviteter som gir elevene valgmuligheter mellom ulike oppgaver (eks. arbeidsplan der elevene velger rekkefølge på oppgaver)
  • Mulighet for bortvalg av enkelte oppgaver
  • Elever får mulighet til å ønske læringspartner

Tilpasning av aktiviteter/ oppgaver

  • Individuell tilpasning for enkeltelever – kartlegge elevens styrker/ kunnskap/ ressurser
  • Variasjon
  • Praktiske oppgaver
  • Lekbasert læring
  • Oppgaver som er relevante i elevens liv
  • Økt valgfrihet i oppgaveform, gjennomføring og sluttproduktet
  • Uteskole
  • Utflukter (samarbeid med lokalsamfunn/ næringsliv)
  • Tverrfaglige prosjekter – inkludere praktiskestetiske fag
  • Lystbetonte pauser (en pust i bakken/ noe å glede seg til)
  • Unngå mengdetrening for elever som ikke har behov for dette
  • Kartlegging av elever med høyt læringspotensiale
  • Hospitering i høyere klassetrinn