MESTRING

Jeg opplever tilstrekkelig støtte til å mestre det som er forventet av meg på skolen, både faglig og sosialt

Faglig mestring

  • Snakke med klassen om mestring, «lære å lære», læringsstrategier
  • Tematisere ulikheter; «for noen er det lett å regne og for noen er det lett å løpe»
  • Sikre kartlegging av ferdigheter
  • Sikre tidlig innsats for å styrke grunnleggende ferdigheter
  • Tilpasse nivå (bedre med litt for lett enn litt for vanskelig)
  • Tilpasse mengde (sikre at det kjennes overkommelig)
  • Gi valgmuligheter for rekkefølge (og mulighet for bortvalg av enkelte arbeidskrav)
  • Tilpasse varighet på arbeidsøkt (sørge for tydelig pausesystem ved behov)
  • Tilpasse lekser (mengde, nivå, behov)
  • Tilbud om leksehjelp (skole/ SFO/AKS)
  • Positiv tilbakemelding og forsterkning (muntlig, skriftlig, videoform, belønningssystem)
  • Vise frem elevens arbeid i klassen – fremheve særskilte ferdigheter

Sosial mestring

  • Trening i sosiale og emosjonelle ferdigheter (indviduelt/ i gruppe)
  • Målretta trenging i spesifikke ferdigheter (å tape, å be om hjelp, å be om unnskyldning osv.)
  • Bruk av sosiale historier
  • Belønningssystem til forsterkning av spesifikke sosiale ferdigheter (gruppe/ individ)
  • Støtte i ustrukturerte settinger (krø, friminutt, garderobe)
  • «Gjemmested» – til å trekke seg tilbake når man trenger å regulere seg på egen hånd
  • Sosial oversetting – voksen forklarer andre hva eleven mener/ ønsker
  • Reguleringsstøtte (i form av tett voksenoppfølging, støtte i særlig krevende situasjoner, målretta trening i selvregulering sammen med fagpersonell med særskilt kompetanse)

Praktisk tilrettelegging

  • Mulighet for støyskjerming (hørselvern)
  • Mulighet for å arbeide på individuell arbeidsplass/ grupperom
  • Skjerming for visuelle inntrykk (skjermvegg e.l.)
  • Tekniske hjelpemidler (skrive på tastatur, tekstopplesning, tale-til-tekst)
  • Lydbok og høretelefoner
  • Mulighet til stille aktivitet (tegne/ «fidget-toy») mens lærer snakker
  • Mulighet for pauser (i eller utenfor klasserom, fysiske, meditative, sosiale osv)
  • Plassering i rommet etter behov (i hjørnet, nærme dør, med rygg til vindu osv)