Jeg opplever tilstrekkelig støtte til å mestre det som er forventet av meg på skolen, både faglig og sosialt
Faglig mestring
- Snakke med klassen om mestring, «lære å lære», læringsstrategier
- Tematisere ulikheter; «for noen er det lett å regne og for noen er det lett å løpe»
- Sikre kartlegging av ferdigheter
- Sikre tidlig innsats for å styrke grunnleggende ferdigheter
- Tilpasse nivå (bedre med litt for lett enn litt for vanskelig)
- Tilpasse mengde (sikre at det kjennes overkommelig)
- Gi valgmuligheter for rekkefølge (og mulighet for bortvalg av enkelte arbeidskrav)
- Tilpasse varighet på arbeidsøkt (sørge for tydelig pausesystem ved behov)
- Tilpasse lekser (mengde, nivå, behov)
- Tilbud om leksehjelp (skole/ SFO/AKS)
- Positiv tilbakemelding og forsterkning (muntlig, skriftlig, videoform, belønningssystem)
- Vise frem elevens arbeid i klassen – fremheve særskilte ferdigheter
Sosial mestring
- Trening i sosiale og emosjonelle ferdigheter (indviduelt/ i gruppe)
- Målretta trenging i spesifikke ferdigheter (å tape, å be om hjelp, å be om unnskyldning osv.)
- Bruk av sosiale historier
- Belønningssystem til forsterkning av spesifikke sosiale ferdigheter (gruppe/ individ)
- Støtte i ustrukturerte settinger (krø, friminutt, garderobe)
- «Gjemmested» – til å trekke seg tilbake når man trenger å regulere seg på egen hånd
- Sosial oversetting – voksen forklarer andre hva eleven mener/ ønsker
- Reguleringsstøtte (i form av tett voksenoppfølging, støtte i særlig krevende situasjoner, målretta trening i selvregulering sammen med fagpersonell med særskilt kompetanse)
Praktisk tilrettelegging
- Mulighet for støyskjerming (hørselvern)
- Mulighet for å arbeide på individuell arbeidsplass/ grupperom
- Skjerming for visuelle inntrykk (skjermvegg e.l.)
- Tekniske hjelpemidler (skrive på tastatur, tekstopplesning, tale-til-tekst)
- Lydbok og høretelefoner
- Mulighet til stille aktivitet (tegne/ «fidget-toy») mens lærer snakker
- Mulighet for pauser (i eller utenfor klasserom, fysiske, meditative, sosiale osv)
- Plassering i rommet etter behov (i hjørnet, nærme dør, med rygg til vindu osv)