Oppstart på nytt skoleår kan være hektisk for mange. På Nordpolen skole i Oslo bidrar elevmentorene til at flere skal få en god start på skoleåret. De er en Drømmeskole, det betyr at de jobber med å fremme god psykisk helse, inkludering og mestring.
– Skolestarten har gått bra, vi har vært mest i elevmentorklassen. Den første uka er ikke så ille. Vi starter med fag i morgen.
En viktig del av Drømmeskolen er elevmentorene. Deres oppdrag under skolestarten er å bidra til at de nye elevene ved skolen får en god start.
– Vi håper i hvert fall at de nye åttendeklassingene føler at de tilhører klassene sine. Det tar sikkert litt tid, men at de er på vei i hvert fall.
Det er lysten til å skape et godt klassemiljø for andre som ga motivasjonen til å søke seg inn som elevmentor. På Nordpolen skole administrerer de tiltaket gjennom valgfaget «Innsats for andre»
– Vi hadde elevmentorer selv da vi begynte i 8.klasse – vi fikk ikke så mye tid med de på grunn av corona, men jeg fikk jo lyst til å skape det samme klassemiljøet som vi har fått nå.
De mener det er viktig å starte arbeidet med et godt klassemiljø tidlig.
– Det er bra vi starter så tidlig som de første dagene, så de får litt tid til å bli kjent med oss og de nye i klassene sine. Så de får det helt fra starten av. At de får litt tilhørighet og føler seg inkludert i klassen fra første dag, og at de blir kjent med oss som elevmentorer. At de vet at vi er her hvis de vil snakke.
Hvordan føles det å skulle være et forbilde eller rollemodell for nye elever?
– Det er gøy og fint å vite at vi kan være en støttespiller og en som hjelper de som kanskje er litt stressa eller spente på hva som vil møte dem når de begynner på ungdomsskolen.
De peker på at det er viktig å også være tilstede for elevene.
– Jeg føler vi er også som en venn. At vi bygger vennskap med de som er yngre. Ja – man kan være rollemodell samtidig, men det er mindre stressende å se på det som at man bygger vennskap samtidig. Mer enn gøy aktivitet man gjør samtidig som man gjør mens man er på skolen. Vi har gått på ungdomsskolen i to år. Vi er her for å trygge dem og vise at det går fint. Vi har vært i 8.klasse selv, liksom.
Elevmentorene merker en endring i åttendeklassingenes engasjement allerede etter kort tid.
– I går var de veldig, veldig stille. Vi prøver fortsatt å få de til å åpne opp litt, i hvert fall den klassen jeg er elevmentor for. De snakker veldig lite, vanskelig å få de engasjert i drømmeklasseopplegget. Men i dag var de mye mer åpne for det, og mer engasjerte i selve opplegget.
Vi hadde spørsmålsrunde i går og i dag – jeg følte de stilte mer spørsmål i dag enn de gjorde i går. Det er gøy å se hvordan hele klassen, men også enkeltpersoner, tar mer initiativ i lekene vi har, og aktivitetene i hele klassen, at folk blir mer trygge. Kun fra første til andre dag.
Hva slags oppdrag er det dere har hatt i klassen så langt?
– Vi har lekt forskjellige leker, også har vi hatt drømmeklassen-opplegget hvor vi skriver om forventinger vi har til klassen og klassekameratene våre, men også lærerne. Også har vi jo hatt spørsmål de lurer på til oss – hvordan det er å gå på skolen, hva de kan forvente av skolen, oss og lærerne.
Hva er den viktigste erfaringen dere sitter igjen med som elevmentor?
– Det er kanskje at vi merker at vi kanskje hjelper litt, da. At vi bidrar til at klassemiljøet blir satt, og at man får en god opplevelse med første skoledag. Vi har på en måte fått erfaringen av å merke at det vi gjør utgjør en forskjell. Vi merker jo at de blir mer pratsomme og blitt mer sikre på seg selv og klassekameratene sine. Fra dag en til dag to snakker de mye mer og deltar mer i aktivitetene.
Vil dere anbefale andre skoler å bli en drømmeskole?
– Ja – selvfølgelig!
Vil dere anbefale andre å bli elevmentorer?
– Ja – om du er interessert i det. Men du må være villig til å legge ned innsatsen. Har du lyst til å bli kjent med nye elever, snakke med alle typer mennesker og er utadvendt. Du må kunne engasjere yngre elever
Nysgjerrig på Drømmeskolen?
Vil du vite mer om hva Drømmeskolen kan gjøre for din skole?