Det kan være både skummelt og spennende å starte på skolen. Dette er våre råd til hjem og skole.
Foreldre og foresatte:
Foreldre og foresatte med barn som nærmer seg skolestart må ikke bare bruke tid og penger på å fylle skolesekken. Langt viktigere er det at de tar seg tid til å forberede barna.
Det handler om å snakke om barnas forventninger, støtte opp under den gleden mange føler, og forsøke å gi trygghet hvis barna kjenner usikkerhet. Det handler om samtaler hvor vi gir plass til barnets følelser, og kanskje også å besøke skoleområdet på forhånd, gjerne sammen med en venn.
Dette gjelder aller mest for de aller minste, de som står foran første skoledag i første klasse. Samtidig er det viktig å ha med seg at hvert nytt skoleår representerer noe nytt i et barns liv. Barna kan være spent på hva det betyr at de nå rykker opp et nivå til, på hva som vil bli annerledes og hva som forventes av dem. Noen overganger kan oppleves større enn andre, som overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen.
Lærere og andre skoleansatte:
Det viktigste lærerne bør tenke på de første dagene i første klasse, er at førsteklassingene skal føle seg velkomne og trygge. Ingenting annet er virkelig viktig. Barna må få en følelse av at dette skal bli fint. Og at hvis de opplever noe som er vanskelig, skal lærerne hjelpe dem så godt de kan. Budskapet må være: Vi er her for deg. Alle lærere ønsker å gi barna utbytte av skolehverdagen. Arbeidet med å skape den mest grunnleggende forutsetningen for læring, nemlig trygghet, sitter allerede i det første møtet.
Dette gjelder selvsagt aller mest for de minste barna, men egentlig ved starten av hvert nytt skoleår. Hvert nytt skoleår gir muligheten til å skape en god start for elevene og for klassen som helhet. Den muligheten må vi bruke så godt vi bare kan.
Skolen har lovpålagt ansvar for å skape et trygt og godt skolemiljø. God psykisk helse og godt skolemiljø motvirker utenforskap og bidrar til tilhørighet og inkludering. Voksenpersoner har et ansvar for å skape trygghet hos barna, og trygge barn lærer mer.
Råd til både skole og hjem for en trygg og god skolestart:
- Lærere og andre ansatte på skolen må ta seg god tid til å bli kjent med elevene.
- Det er viktig å ha minst én god venn på skolen. Skole og hjem kan være med å legge til rette slik at det blir lettere å bli kjent med hverandre og få venner.
- Elevene må kunne få utvikle identitet og selvrespekt i et miljø der de opplever tilhørighet og kan bidra i fellesskapet.
- Voksnes holdninger og handlinger kopieres av barna. Vis interesse og omsorg for barnas venner og klassekamerater. Forklar kulturelle forskjeller. Lær barnet å være inkluderende og ikke stenge noen ute.
- Skolen må arbeide systematisk med å fremme gode relasjoner og et trygt og inkluderende skolemiljø som forebygger at mobbing oppstår.
- Et skolemiljø preget av sosial støtte mellom elever og voksne gir en «buffer» mot utenforskap og mobbing.
- Oppmuntre barna i og utenfor skolen til å si hyggelige ting til hverandre og til å trøste når noen er lei seg.
- Husk å se ALLE barna! Alle barn er likeverdige og har krav på respekt. En samtale om hva barnet er opptatt av betyr mye for opplevelsen av å bli sett.