Det er viktig for oss at alle som deltar i våre aktiviteter er trygge. Hvis du opplever noe som gjør at du føler deg utrygg, eller hvis du opplever at du på noe vis blir mobbet, trakassert eller diskriminert når du deltar i våre aktiviteter, er det viktig å vite at du kan varsle oss om det. Les mer om hvordan du varsler nedenfor.
Retningslinjene gjelder ansatte, frivillige og brukere i Voksne for Barn.
Voksne for Barn er en landsdekkende frivillig medlemsorganisasjon. Foreningen er partipolitisk uavhengig og livssynsnøytral. Organisasjonens formål er å fremme god psykisk helse hos barn og unge, samt å jobbe for trygge og gode oppvekstvillkår i Norge.
VfB bygger verdiene sine på at organisasjonen skal være demokratisk, inkluderende og medvirkende. For best mulig å fremme organisasjonens formål og verdier er det et mål at VfB skal være en trygg organisasjon. Det vil si å være et trygt felleskap for alle deltagere på våre aktiviteter og arrangementer, og å skape trygge rammer for styret, ansatte, brukere, frivillige og aktive i lokallag.
For å sikre en trygg organisasjon er det nødvendig med både forebyggende arbeid og et effektivt beredskapsarbeid. Det er styrets ansvar at etiske retningslinjer og retningslinjer for varsling vedtas, og administrasjonens ansvar at de gjennomføres på tvers av organisasjonen.
Lovverket om varsling gjelder først og fremst ansatte i organisasjonen. Det er imidlertid like viktig at andre personer som deltar i organisasjonens virksomhet og aktiviteter har mulighet til å varsle om kritikkverdige forhold. Dette gjelder spesielt deltagere i våre ungdomsrettede aktiviteter, frivillige og andre aktive i lokallag. Dette rutineskrivet har derfor også gyldighet for dem, så langt mulig.
Ansatte, frivillige, brukere og andre som er tilknyttet organisasjonen og som blir oppmerksomme på kritikkverdige forhold, oppfordres til å varsle etter disse retningslinjene.
Å varsle er å si ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, eller i et lokallag, et nettverk eller en annen virksomhet tilknyttet Voksne for Barn.
Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler, skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet. Det kan for eksempel være forhold som:
- Innebærer fare for liv eller helse.
- Innebærer fare for klima eller miljø.
- Korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet.
- Myndighetsmisbruk.
- Uforsvarlig arbeidsmiljø.
- Brudd på personopplysningssikkerheten.
Ytringer om forhold som kun gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold regnes ikke som varsling, med mindre det faller inn under ett av strekpunktene over.
I visse situasjoner har arbeidstakere plikt til å varsle, jf. arbeidsmiljøloven § 2-3. Dette gjelder forhold som kan medføre fare for liv og helse, forhold knyttet til trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen, og forhold knyttet til egen skade eller sykdom som arbeidstaker mener har sin grunn i arbeidet eller forholdene på arbeidsplassen.
Organisasjonen har nulltoleranse for enhver form for utilbørlig oppførsel mot barn, og all form for trakassering, diskriminering og mobbing. Varsling er regulert i arbeidsmiljøloven kap. 2 A.
Ved å få informasjon om kritikkverdige forhold i virksomheten kan arbeidsgiver rydde opp i forholdet.
Dette sikrer at lovbrudd og andre kritikkverdige forhold unngås i virksomheten, noe som igjen kan skape et bedre arbeidsmiljø.
Din informasjon kan hjelpe organisasjonen med å få dette til.
Alle ansatte, frivillige og brukere tilknyttet virksomheten kan varsle.
Ansatte kan alltid varsle sin nærmeste overordnede eller andre i virksomheten som har ansvar for de spørsmål eller personer det gjelder.
Ansatte kan også varsle tillitsvalgt (navn), verneombud (navn) eller arbeidsmiljøutvalg (navn kontaktperson), som så igjen skal følge opp henvendelsen overfor rette vedkommende i virksomheten.
Frivillige, brukere og medlemmer kan eksempelvis varsle sin kontaktperson i organisasjonen, verneombudet eller en ansatt med lederansvar.
Gjelder informasjonen en sak som kan involvere ledere i organisasjonen, og/eller du ikke har oppnådd noen reaksjon fra den du først varslet til, kan du kontakte styreleder. Ansatte har alltid rett til å varsle relevante saker til offentlige myndigheter, slik som Arbeidstilsynet og Økokrim, men det er ønskelig at varsling først forsøkes internt slik organisasjonen har tilrettelagt for.
Du kan varsle skriftlig eller muntlig.
Muntlig varsling kan skje pr. telefon eller direkte til en av dem som er opplistet i de interne retningslinjene.
Skriftlig varsling kan skje pr. brev eller e-post.
Varsling kan gjøres anonymt, men det er ønskelig at du oppgir din identitet av hensyn til virksomhetens behov for å kunne undersøke saken grundigst mulig. Dette sikrer også et best mulig resultat. Dersom du varsler vil navnet ditt være en fortrolig opplysning for den begrensede personkrets i virksomheten som behandler saken.
Navn på varsler (kan også være anonymt)
Tjenestested (kan være anonymt)
Dato for varslet
Tidsrom, eventuelle dato og klokkeslett for hendelsen eller observasjonen
Konkret beskrivelse av hva det varsles om
Sted for handlingen
Vitner Kjennskap til tidligere saker med samme person(er).
Den som mottar varselet, skal følge opp dette og undersøke påstandene grundig. Det skal snarest mulig ryddes opp i eventuelle kritikkverdige forhold.
Så lenge organisasjonen vet hvem som har varslet, skal du alltid få tilbakemelding så raskt som mulig om saksgangen og rutinene ved oppfølging av et varsel.
Når påstandene i varslet skal følges opp, vil du som regel bli intervjuet av den som følger opp varslet. Formålet med intervjuet er å få påstandene avklart eller utdypet, få frem navn på andre som kan belyse saken og undersøke om det foreligger noen dokumentasjon. Den som varselet er rettet mot vil også bli intervjuet separat. Dersom det er nødvendig for å få saken opplyst, vil også nærmeste leder eller andre som kan belyse saken bli intervjuet. Arbeidsgiver skal imidlertid ikke involvere flere personer enn nødvendig.
Så langt som mulig skal du også få tilbakemelding om hvilket utfall saken har fått.
Dersom det viser seg at det etter gjennomførte undersøkelser ikke er avdekket kritikkverdige forhold, skal du også få tilbakemelding om dette. Melding om kritikkverdige forhold knyttet til navngitte personer er å anse som personopplysninger og skal behandles i tråd med reglene i personopplysningsloven.
Den det blir varslet om skal gjøres kjent med innholdet i varslet slik at vedkommende kan komme med sin versjon. Varslers identitet skal ikke gjøres kjent for flere enn det som absolutt er nødvendig for den videre saksbehandlingen av varslingen. Den det blir varslet om har ikke rett til å vite hvem som har fremsatt varselet.
Den som varsler er beskyttet mot gjengjeldelse fra arbeidsgiver / organisasjonen som følge av varslingen.
Med gjengjeldelse menes enhver ugunstig handling, praksis eller unnlatelse som er en følge av eller en reaksjon på at arbeidstaker har varslet. Det kan f.eks. være advarsel, oppsigelse, usaklig forskjellsbehandling, trakassering, endring i arbeidsoppgaver/stilling med mer. Dersom du likevel opplever gjengjeldelse, skal du straks si fra til styreleder. Vedkommende skal snarest følge opp dette.