Rune Berglund Steen
Kommunikasjonssjef
Telefon: 481 53 526
E-post: rune.berglund.steen@vfb.no
Alle våre arrangement, kurs og foredrag er gratis, eller tilbys til halv pris, for medlemmer. Bli medlem her!
Vi har en rekke kurs og foredrag både for foreldre og for deg som jobber med barn og unge. De fleste settes opp av oss med jevne mellomrom, men de kan også bestilles. Vi kan også skreddersy kurs og foredrag knyttet til barn og psykisk helse.
Foredraget tar for seg hvordan man best mulig kan legge til rette for brukermedvirkning fra barn og unge på ulike arenaer i samfunnet, basert på erfaringer fra Voksne for Barns arbeid gjennom mange år.
For Voksne for Barn er det en grunnleggende verdi at barn og unge skal bli hørt – både fordi de har en rett til det, og fordi offentlige tjenester blir bedre når voksne lærer av barn og unges erfaringer og innspill, uansett om det er snakk om helsevesen, barnevern, skole eller andre viktige institusjoner i barn og unges liv.
I foredraget ser vi nærmere på:
Det er også mulig å utvide foredraget, så deltagerne får mulighet til å prøve mer konkrete metoder (”learning by doing”).
Målgruppe
Alle som jobber med barn og unge
Kursholder
Karin Källsmyr, fagsjef i Voksne for Barn
Varighet
2 timer
Pris
Kr 6000
Send forespørsel
Mobbing i barnehagen – er begrepet til hjelp for å sikre inkludering og felleskap i barnehagene, og hvordan påvirker det holdningen vår til de naturlige og nødvendige utviklingsprosessene alle barn skal igjennom?
Målgruppe
Ansatte og foreldre/foresatte i barnehage
Kursholder
Håvard Sveberg
Varighet
2 timer
Pris
Kr. 6000,-
Send forespørsel
Lær hvordan du motiverer ungdom til å fullføre utdanning og ta egne veivalg. Dette kurset gir deg verktøy og kunnskap til å inspirere ungdom på en effektiv måte.
Mange ungdommer ønsker veiledning og hjelp til å finne sin vei i livet. Voksne må møte ungdom på en måte som gir dem kraft og energi til å utvikle et godt selvbilde og egen identitet. Det kan være i forhold til troen på seg selv og egne ressurser, en vanskelig hjemmesituasjon eller gjennomføring av utdanning.
I møte med ungdom er det viktig å identifisere hver enkeltes forutsettinger og behov for å få dem til å yte sitt beste. Kurset Motiverende samtaler med ungdom gir deg verktøy og kunnskap til å inspirere ungdom på en effektiv måte. Lær hvordan du motiverer ungdom til å fullføre utdanning og ta egne veivalg. Få innføring i hvordan du engasjerer unge til å tro på egen kreativitet og evner på veien mot voksenlivet.
Målgruppe
Alle som jobber med barn og ungdom
Kursholder
Mia Börjesson
Varighet
1 dag
Pris
Send forespørsel
Dette kurset er en fortsettelse av kurset Motiverende samtaler med ungdom DEL 1 som fordyper seg i samtalemetodikk og fokus på motivasjon.
I møte med ungdom er det viktig å identifisere hver enkeltes forutsettinger og behov for å få dem til å yte sitt beste. Kurset Motiverende samtaler med ungdom gir deg verktøy og kunnskap til å inspirere ungdom på en effektiv måte. Del 2 er en fordypning i samtalemetodikk og fokuserer på motivasjon.
Kurset inneholder praktiske øvelser for samtaler med ungdom, du vil få konkrete eksempler på hvordan du kan starte og avslutte en samtale, og konkrete forslag på løsningsfokuserte spørsmål.
Målgruppe
Deg som har gjennomført DEL 1
Kursholder
Mia Börjesson
Varighet
1 dag
Send forespørsel
Kurset gir deg en grunnleggende kunnskap om ungdomscoaching, og fordypning i hvordan man skaper en tillitsfull relasjon til ungdom.
Ungdom gjennomgår store endringer. Noen opplever disse årene som en emosjonell berg-og-dal-bane. Forandringene skjer raskt, både i hjernen og i kroppen.
En coach er en samtalepartner som vi gi mennesker mulighet til å utvikle seg, se sitt eget potensial og ta bevisste valg. I ungdomscoaching jobber samtalelederen med å finne ressurser og muligheter hos den unge, som kan bidra til personlig utvikling og til å bedre den psykiske helsen. Selvbilde, selvfølelse, selvrespekt og selvtillit er sentrale begrep innen coaching.
Coaching kan tilpasses ungdomshjernen ved å legge til rette for dette, og sikre at tidsperspektivene som ungdom jobber ut fra kjennes håndterlige og overkommelige. Ungdomshjernens fleksibilitet og kreative talent er en kilde til utforskning og nytenking innen coachingdialogen. Kreative verktøy kan i tillegg bidra til visualisering og konkretisering av en utviklingsprosess.
Gjennom dette kurset får du en grunnleggende kunnskap om ungdomscoaching, og fordypning i hvordan man skaper en tillitsfull relasjon til ungdom, og hvordan man gjennom dette kan hjelpe unge med å bygge en god psykisk helse. Kursdeltakerne får flere kreative verktøy som kan brukes i møte med de unge.
Kurset inneholder også samtalemetodikk med fokus på å stille blant annet kraftfulle-, støttende og framtidsrettete spørsmål.
Kurset er basert på ICF’s (International Coach Federation) 11 grunnleggende kjernekompetanser.
Målgruppe
Alle som jobber med ungdom
Kursholder
Mia Börjesson
Varighet
1 dag
Send forespørsel
I løpet av livet møter vi alle utfordringer, mange av disse møter du som tenåring. Mia vil veilede oss gjennom de vanligste utfordringene unge møter.
I tenåringstiden må tenåringene gå gjennom noen spesielle oppgaver:
1. Fortellingen om tenåringens verden
De skal si farvel til barndommen og håndtere sorgereaksjonen det kan medføre
De skal frigjøre seg fra foreldre og andre viktige voksne og danne en egen livsarena
2. Identitetsutviklilng
Som en del av identitetsutviklingen skal tenåringen øve på sosiale og psykologiske ferdigheter. Hjernen utvikles og tenåringen lever i stor grad med en ”følelseshjerne”. Puberteten innebærer også at kroppen forandres og at du tar i bruk nye ferdigheter.
Kurset gir innsikt i hvordan vi kan hjelpe unge i slike prosesser.
3. Selvtillit
Tenåringen skal begynne å ta egne valg og beslutninger. Dette krever både selvtillit og at du har tillit til andre, slik at du kan ta imot råd og veiledning. Kommunikasjon og evnen til å bygge relasjoner er viktige komponenter da. Kurset gir deg kunnskap om ”sevtillitshjulet”, et verktøy for å støtte unge i utviklingen av selvtillit.
3. Fremtidshåp
Fremtidshåp er en sterk drivkraft. Glede, håp og optimisme er viktige følelser for engasjementet, og for å utvikle seg og komme videre i livet. Kurset gir deg kunnskap om samtalemetoder og kreative verktøy for å skape motivasjon og engasjement i møte med ungdom.
Målgruppe
Alle som jobber med tenåringer og unge voksne
Kursholder:
Mia Börjesson
Varighet
1 dag
Send forespørsel
Hvis du skal i gang med å lede en gruppe for barn og unge gir vi deg enkle og gode verktøy.
Kurset gir deg teoretisk og praktisk opplæring i å organisere grupper, enten det er samtalegrupper for barn/ungdom, veiledningsgrupper for foreldre, selvhjelpsgrupper eller det er grupper med en gitt oppgave.
Du vil lære om:
Du får med deg en veileder som trinn for trinn gir deg gode råd, og eksempel på maler, som kan hjelpe deg når du skal holde egne grupper.
Målgruppe:
Alle som bruker gruppe som metode, enten det er i din daglige jobb, eller på fritid.
Kursholdere:
Elisabeth Wold
Hege Rismoen
Varighet:
1 dag
Send forespørsel
kilsmissegrupper er et viktig tilbud for barn i skolen. Dette kurset gir deg en innføring i hvordan du kan lede slike grupper.
Barn som deltar i skilsmissegrupper lærer å sette ord på det de opplever som vanskelig. De greier å formidle sine egne ønsker og behov til foreldrene, og på den måten møter de den nye hverdagen på en mer positiv måte. Dette kurset gir deg en innføring i hvordan du kan lede slike grupper i skolen.
Skilsmissegrupper gir barn en mulighet til å snakke om foreldrenes samlivsbrudd med andre barn som også opplever det samme som dem, og med noen andre voksne enn foreldrene deres. Det gjør barna bedre rustet til å møte utfordringene de møter i hverdagen.
Vi gjennomgår innholdet i veiledningspakkene for barne- og ungdomsskolen med praktiske eksempler og rollespill. Vi benytter metodeverktøyet som følger veiledningspakkene og har fokus på barnets opplevelser i skilsmissen.
Målgruppe
Helsesykepleiere, sosiallærere, førskolelærere og andre ressurspersoner i skole og barnehage
Kursholder
Elisabeth Wold
Varighet
1 dag
Send forespørsel
Hvordan kan foreldre/foresatte støtte ungdom i å håndtere stress?’
De siste ti årene har det vært en økning i selvrapporterte psykiske helseplager, særlig blant unge jenter. Ungdommene selv opplever at årsaken til disse plagene er stress.
Nærmere 70 prosent av jenter i ungdomsskolealder, anser seg selv som plaget av stress. Hva er stress, og hvordan uttrykker det seg hos ungdom? Finnes det bra og dårlig stress? Kan unge lære seg å takle en stressende hverdag, og hva kan foreldre gjøre for å forhindre at stresset tar overhånd?
Dette og mere til vil du få svar på når Mia Börjesson tar for seg ungdom og stress. I løpet av foredraget vil du som forelder/foresatt få kunnskap om:
Målgruppe
Foreldre, foresatte og andre som er sammen med ungdom
Kursholder
Mia Börjesson
Varighet
2 timer
Send forespørsel
Dette foredraget har fokus på hvordan ulike psykiske lidelser og rusavhengighet påvirker omsorgsevnen og hvordan det kan påvirke barns utvikling på ulike alderstrinn.
Det blir lagt vekt på kommunikasjon med barna, forebyggende arbeid og hvordan barn kan hjelpes til å mestre vanskelige livssituasjoner. En rød tråd gjennom hele foredraget er fokuset på tverrfaglig samarbeid.
Målgruppe
Alle som arbeider med barn og unge, voksenpsykiatrien og rusomsorgen
Kursholder
Varighet
halv- eller hel dag
Hvordan bør du som barnehageansatt gå frem hvis det oppstår bekymringer rundt hjemmesituasjonen til et barn?
Jesper – gutten som lever med en mor som har alkoholproblemer kan være hvem som helst. Kurset gir deg råd og metoder for hvordan du kan hjelpe Jesper når du møter ham. Kurset er utviklet med tanke på at barnehagepersonell skal få utvidet sin handlingskompetanse i forhold til denne gruppen barn.
Kurset legger vekt på hvordan man som barnehageansatt går frem hvis det oppstår bekymringer rundt hjemmesituasjonen til et barn, og gir råd og veiledning om hvordan en kan gjennomføre samtaler med foreldrene og skape et samarbeid med foreldrene der barnets perspektiv opprettholdes og er i fokus.
Målgruppe
Barnehageansatte
Kursholder
Varighet
Hel- eller halvdag
Dette kurset gir deg som jobber i skolen et verktøy for å håndtere bekymringer for hjemmesituasjonen til et barn, og hvordan du kan innlede et samarbeid med foreldrene der barnets perspektiv er i fokus.
Kurset legger vekt på hvordan du som jobber i skolen kan håndtere bekymringer om et barn og gir råd og veiledning om hvordan du kan gjennomføre samtaler med foreldrene og skape et samarbeid med foreldrene der barnets perspektiv opprettholdes og er i fokus.
Johanne, den 10 år gamle jenta som lever med en mor som har alkoholproblemer, kan være hvem som helst. Kurset gir deg råd og metoder for hjelpe Johanne (og broren Jesper) slik at du kan være bedre rustet når du møter henne. Kurset er utviklet med tanke på at fagpersoner tilknyttet skole skal få utvidet sin handlingskompetanse på denne gruppen barn.
Temaer gjennomgås på kurset:
Målgruppe
Ansatte i skolen
Kursholder
Jan Steneby
Varighet
2–4 timer