Gjennom å jobbe for et trygt og godt skolemiljø, har man mulighet til å forebygge skolefravær.
Ved å sikre at alle barn opplever trygghet, tilhørighet, mestring og mening vil man samtidig jobbe for økt skolenærvær.
-
Økt om forebygging til arbeid i fellestid (kommer)
-
Oppgave til økt om forebygging
-
Sjekkliste – påstandaktivitet i personalet
-
Screening elever – trygghet, tilhørighet, mening og mestring
Forslag til forebyggende arbeid i klassen
Følelsen av tilhørighet og det å ha venner, er en viktig beskyttelsesfaktor for psykisk uhelse. Det er derfor en svært viktig prioritering å jobbe med fellesskap i klassen.
Forslag;
– gruppeprosjekt, gjerne på tvers av klasse og trinn, hvor elevene jobber med et felles prosjekt eller bruker tid på felles interesser
– «hva har vi til felles?»: la elevene sitte sammen i par og få 5-10 minutter på å skrive ned så mange ting de klarer som de har til felles (her er alt fra alder til hobbyer lov).
– lage et felles-bilde: alle får en del av et stort bilde som de skal fargelegge/tegne. Når dette settes sammen blir det et stor felles-bilde (tenk puslespill)
– lag en sang sammen i klassen eller i en gruppe.
– lag en tøyseboks sammen hvor alle kan komme med innspill til tøysete ting man kan gjøre sammen i klassen. Bruk forslagene som f. eks. pauseaktivitet. Når man tøyser og tuller sammen blir man også tryggere på hverandre.
Forslag;
– gruppeprosjekt, gjerne på tvers av klasse og trinn, hvor elevene jobber med et felles prosjekt eller bruker tid på felles interesser
– «hva har vi til felles?»: la elevene sitte sammen i par og få 5-10 minutter på å skrive ned så mange ting de klarer som de har til felles (her er alt fra alder til hobbyer lov).
– lage et felles-bilde: alle får en del av et stort bilde som de skal fargelegge/tegne. Når dette settes sammen blir det et stor felles-bilde (tenk puslespill)
– lag en sang sammen i klassen eller i en gruppe.
– lag en tøyseboks sammen hvor alle kan komme med innspill til tøysete ting man kan gjøre sammen i klassen. Bruk forslagene som f. eks. pauseaktivitet. Når man tøyser og tuller sammen blir man også tryggere på hverandre.
Det er ulike tiltak for å jobbe for økt trygghet på skolen. Her er bare noen forslag.
For mange elever vil forutsigbarhet gi en trygghet i seg selv.
Ved å bruke dagsplaner og/eller plan for den enkelte time, vil eleven kunne få mer kontroll over sin egen hverdag.
Plassering i klasserommet kan være en viktig faktor for elevenes trygghet.
Her vil det være ulike tiltak som passer for ulike elever, f. eks.
– endring av læringspartnere / grupper for å bli bedre kjent med flere
(vær obs på at noen kan oppleve dette som stressende og utrygt)
– forberedelser i god tid ved endringer av plassering i klasserommet
– unngå hyppige endringer av plasseringer for alle i klassen (kan skape ro og forutsigbarhet)
– voksenstyrt plassering ved annerledes aktiviteter, f. eks. «gruppe 1 sitter på grupperommet», styrt plassering når man skal ha kosetime / se film / spille spill etc.
Inndeling i grupper kan være en stressende og utrygg situasjon for mange. Det kan være godt for mange å få lov å velge grupper selv, både i faglige oppgaver og i sosiale settinger som «kosetimer», men likevel er det mange barn som opplever dette som en arena for utenforskap.
I all hovedsak bør den være den voksne som deler inn i lag, grupper, turkamerater osv. Denne inndelingen bør selvfølgelig også ta hensyn til andre elever som ønsker å være sammen, og/eller passer sammen.
For mange elever vil forutsigbarhet gi en trygghet i seg selv.
Ved å bruke dagsplaner og/eller plan for den enkelte time, vil eleven kunne få mer kontroll over sin egen hverdag.
Plassering i klasserommet kan være en viktig faktor for elevenes trygghet.
Her vil det være ulike tiltak som passer for ulike elever, f. eks.
– endring av læringspartnere / grupper for å bli bedre kjent med flere
(vær obs på at noen kan oppleve dette som stressende og utrygt)
– forberedelser i god tid ved endringer av plassering i klasserommet
– unngå hyppige endringer av plasseringer for alle i klassen (kan skape ro og forutsigbarhet)
– voksenstyrt plassering ved annerledes aktiviteter, f. eks. «gruppe 1 sitter på grupperommet», styrt plassering når man skal ha kosetime / se film / spille spill etc.
Inndeling i grupper kan være en stressende og utrygg situasjon for mange. Det kan være godt for mange å få lov å velge grupper selv, både i faglige oppgaver og i sosiale settinger som «kosetimer», men likevel er det mange barn som opplever dette som en arena for utenforskap.
I all hovedsak bør den være den voksne som deler inn i lag, grupper, turkamerater osv. Denne inndelingen bør selvfølgelig også ta hensyn til andre elever som ønsker å være sammen, og/eller passer sammen.
Følelsen av tilhørighet og det å ha venner, er en viktig beskyttelsesfaktor for psykisk uhelse.
Det er derfor en svært viktig prioritering å bruke tid på sosiale tiltak for å øke samhold og trygghet i klassen.
Forslag;
– lekegrupper / familiegrupper
– leke-avtaler i friminutt / på SFO;
lag avtaler for eleven sammen med noen medelever om at de skal leke sammen og eventuelt hva de skal leke.
– hemmelig venn
– trivselsledere
– avtalte aktiviteter i friminutt, og eventuelt ha påmelding til de ulike aktivitetene slik at man sikrer at alle har noen å være med
– fadderordninger
– voksenstyrte aktiviteter i friminutt, f. eks. kortspill, sjakkturnering, bordtennis, «boksen går» e. a.
– klassemøter med fokus på miljø og trivsel
– sosiale turer med hele klassen eller en elevgruppe
Det er derfor en svært viktig prioritering å bruke tid på sosiale tiltak for å øke samhold og trygghet i klassen.
Forslag;
– lekegrupper / familiegrupper
– leke-avtaler i friminutt / på SFO;
lag avtaler for eleven sammen med noen medelever om at de skal leke sammen og eventuelt hva de skal leke.
– hemmelig venn
– trivselsledere
– avtalte aktiviteter i friminutt, og eventuelt ha påmelding til de ulike aktivitetene slik at man sikrer at alle har noen å være med
– fadderordninger
– voksenstyrte aktiviteter i friminutt, f. eks. kortspill, sjakkturnering, bordtennis, «boksen går» e. a.
– klassemøter med fokus på miljø og trivsel
– sosiale turer med hele klassen eller en elevgruppe
Foreldre har en spesielt viktig rolle for elevenes sosiale liv.
En generell oppfordring til foreldregruppa om å inkludere alle elevene i klassen ved f. eks.
– å invitere på besøk
– variere hvem man invitere
– planlegge fellesaktiviteter hvor alle er invitert (bowling, grilling i skogen, lekeplass, filmkveld, akedag etc.)
– opprette en felles dialog gjennom Facebook-gruppe e.l. hvor alle foreldre er med
– ha mamma- og pappakvelder for å bli bedre kjent i foreldregruppa. Dette gjør at det blir lavere terskel for å ta kontakt i andre situasjoner.
En generell oppfordring til foreldregruppa om å inkludere alle elevene i klassen ved f. eks.
– å invitere på besøk
– variere hvem man invitere
– planlegge fellesaktiviteter hvor alle er invitert (bowling, grilling i skogen, lekeplass, filmkveld, akedag etc.)
– opprette en felles dialog gjennom Facebook-gruppe e.l. hvor alle foreldre er med
– ha mamma- og pappakvelder for å bli bedre kjent i foreldregruppa. Dette gjør at det blir lavere terskel for å ta kontakt i andre situasjoner.