Fritid

Gjennom samtaler med foreldre og elev, eventuelt andre aktuelle personer, vil det være nyttig å kartlegge hvordan eleven har det på fritiden. Sosiale relasjoner, mestring og glede bør være en del av kartleggingen.
Ved å få en oversikt over hva eleven gjør på fritiden (også digitalt) vil det kunne gi en helhetlig forståelse av elevens hverdag og eventuelle tiltak som kan legges til rette for både i skoletid og på fritiden.

Noen tiltak som kan settes inn på b
akgrunn av kartleggingen vil være nødvendig at foreldrene tar ansvar for, mens andre kan skje i regi av skolen og/eller i et samarbeid.
F. eks. om tiltaket er at eleven skal delta på fritidsaktiviteter, kan det være nødvendig at skole / helsesykepleier eller andre instanser hjelper til med å finne aktuelle aktiviteter, og med innmelding og/eller økonomiske støtteordninger.

Det kan være fort gjort å holde fokus på det negative i vanskelige situasjoner. Det er derfor ekstra viktig å lete etter det eleven opplever som positivt.
Det kan være behov for å bidra til at de positive opplevelsene og aktivitetene med venner og familie på fritiden opprettholdes, selv om eleven har fravær fra skolen.
Aktivitetene som eleven opplever som positive kan også brukes i et belønningssystem. Her er det viktig å unngå at gode opplevelser forsvinner hvis eleven ikke mestrer, men at enkelte aktiviteter kan være et ekstra gode som man har avtalt i samarbeid med elev og foreldre.
F. eks:
– se en hyggelig film sammen med familien selv om det ikke er helg,
– ha ekstra langt friminutt / fri time hvor man har tid til aktiviteten (fotball, tenne bål i skogen, spille et spill, game etc…)
– dra på skøyter med familien

Bruk også elevens interesser aktivt i skolearbeidet om mulig.
Vurder hvilke temaer det er eleven kan jobbe med og på hvilken måte. Leseopplæringen kan inneholde tekster som eleven syns er spennende eller undervisningen kan legges opp til mer praktiske oppgaver som lese-stafett e. l.
Denne tilretteleggingen kan fint gjøres for hele klassen, og vil har nytteverdi for de andre elevene også. I tillegg kan det bidra til at både eleven selv og medelever vil se eleven i et nytt lys.
Dette tiltaket kan det være nødvendig at foreldrene tar ansvar for, men skolen kan likevel ha en rolle og være en støttespiller i arbeidet.
F. eks. kan lekegrupper / vennegrupper både på skole og fritid være et nyttig bidrag.
Skolen kan hjelpe foreldrene å kartlegge elevens sosiale krets på skolen, og hvilke elever og foreldre som kan være aktuelle å kontakte for besøk eller treff på fritiden. Om det er foreldre som opplever det utfordrende å ha besøk hjemme hos seg selv, kan det være fint å finne løsninger som lavterskel aktiviteter, f. eks. møtes i parken, lekeplassen eller grille bål i skogen etc.

Oppfordre og støtt foreldrene i å ta initiativ til sosiale treff med både foreldre og elever i klassen for å styrke elevens sosiale opplevelse på fritiden. Dette kan være ekstra utfordrende jo eldre elevene blir, men foreldre har likevel en svært viktig rolle i dette arbeidet og ved å avtale f. eks. treff med andre foreldre og inkludere barna slik at det blir naturlige treffpunkt.
Det er nyttig å finne ut om foreldrene og eleven har behov for og/eller ønsker ekstra støtte og oppfølging på fritiden. Det kan f. eks. være støttekontakt som følger barnet på aktiviteter, ekstra leksehjelp eller veiledning fra familieteam.
Skolen kan bidra med å sette familien i kontakt med andre hjelpeinstanser som kan bidra med avlastning og støtte.
Det er viktig at dette gjøres i dialog med familien og etter behov og ønsker.

Det kan i stor grad være like nyttig å sette foreldrene i kontakt med andre foreldre som f. eks. kan invitere eleven på besøk og/eller ta kontakt med ledere på fritidsaktivitetene som kan hjelpe til med transport e.a.
Det kan være fint å få en oversikt over klassekameraters fritid og fritidsaktiviteter for å finne ut om det er noe som kan passe for eleven. Om flere i klassen deltar på samme aktiviteter eller spiller de samme spillene, kan det være lurt å vurdere om man skal inkludere eleven i de samme aktivitetene for å øke følelsen av felleskap og tilhørighet.
Det kan også være aktuelt å finne ut det er noen i klassen / på trinnet som driver med de samme aktiviteter som eleven allerede er interessert i. Dette kan gjøre det enklere for eleven å bli med.
Noen ganger har eleven ikke interesse av de samme aktivitetene som er lett tilgjengelig i området, og blir derfor sittende hjemme.
Her gjelder det å være kreativ og samarbeide med eleven om å finne andre aktiviteter som kan oppleves som lystbetonte og bidra til sosiale treffpunkter. Det kan være nødvendig å undersøke «skjulte» muligheter i lokalområdet og kanskje også nærliggende områder.
Om det finnes lokallag i kommunen så kan det være fint å ta kontakt med disse, også for å finne ut om det er muligheter for å opprette nye, lavterskel tilbud i området.