Dette må skolene gjøre mot mobbing

Nå må skolene ta grep mot mobbing – ingen flere unnskyldninger.

Dette må skolene gjøre mot mobbing

Altfor mange barn får barndommen ødelagt av mobbing. Skolen, som skal være en trygg arena for læring og fellesskap, blir for mange et sted de forbinder med frykt og utenforskap. Det er uakseptabelt – og det skjer fordi mange skoler mangler helt grunnleggende rutiner og kompetanse på hvordan man jobber systematisk.

Vi har spurt over 2700 elever, foreldre og lærere. Bildet er tydelig: Mange ansatte gjør en god jobb, men altfor mange skoler svikter. Resultatet? De fleste barn som blir mobbet, får ikke hjelpen de trenger. Det er brutalt – og det koster. Menon Economics har regnet på det: Mobbing koster samfunnet mellom 4 og 11 milliarder kroner for hvert årskull. Det burde få enhver kommune til å våkne.

Men dette er ikke et uløselig problem. Det handler om vilje og prioritering. Vi trenger en nasjonal dugnad for å bygge grunnmuren mot mobbing – og det starter med noen helt konkrete grep:

1. Skolene må ha en tydelig plan – og følge den.

Alle skoler må ha en handlingsplan for skolemiljøet som faktisk brukes. Den må være en del av skolens årshjul, ikke et dokument som samler støv. Lærerne må få opplæring, og foreldrene må involveres. I dag sier én av tre lærere at de mangler verktøyene de trenger. Det holder ikke.

2. Elevene må vite hvor de får hjelp.

28 prosent av barneskoleelever har ikke engang blitt fortalt av læreren hvordan de skal få hjelp hvis de blir mobbet. Det er helt bak mål. Skolen må sørge for at alle elever kjenner sine rettigheter og vet hvem de kan gå til.

3. Mobbing er ikke over før barnet sier det.

En mobbesak skal ikke avsluttes før barnet selv sier at mobbingen har stoppet – og at de føler seg trygge og inkludert. Skolen må lytte til eleven, følge opp og sette inn tiltak som virker – også på gruppenivå.

4. Skolen må ha faste møtepunkter.

Trinnmøter eller teammøter må være en fast del av arbeidet. I dag sier over én av fire lærere at gjentatte problemer ikke blir tatt tak i. Det er ikke godt nok.

5. Digitale plattformer må være trygge.

42 prosent av lærerne sier at det skjer krenkelser på skolens digitale plattformer – og under halvparten mener skolen har gode systemer for å fange det opp. Det er på tide å stille krav til sikkerhet.

6. SFO må med på laget.

SFO og skolen må samarbeide tett – både om nye elever og om oppfølging av klassemiljøet. Fellesskap og trygghet må bygges fra første dag.

7. Mer lek og aktivitet – hele dagen.

Elevene selv sier det: Mer lek og fysisk aktivitet skaper vennskap. Skolen må legge til rette for det – i friminuttene, i timene og på aktivitetsdager.

8. Sosiale ferdigheter må læres.

Skolen må jobbe systematisk med sosiale og emosjonelle ferdigheter – på alle trinn. Det er grunnlaget for både psykisk helse og et godt fellesskap.

Dette er ikke valgfritt. Det er et ansvar. Til skoleeiere, rektorer, lærere, SFO-ansatte og foreldre: Vi kan ikke lenger snakke om mobbing som et mysterium – når vi ikke engang har fått på plass det mest grunnleggende.

Nå er det på tide å handle. Barna våre fortjener bedre.

Truls Wickholm, generalsekretær, Voksne for Barn

Last ned:
Barn i Norge-rapporten 2025, Kampen for et trygt, godt og inkluderende skolemiljø for alle

Publisert i regional- og lokalaviser.