Voksne for Barn lanserer nå «Passport – livsmestring i skolen» for mellomtrinnet på barneskolen. Målet er å trene elevene i ferdigheter som handler om å ta ansvarlige livsvalg, mestre hverdagen, og delta aktivt i ulike arenaer i samfunnet.
Om lag 700 elever, 40 lærere, skoleledere og helsesykepleiere har deltatt i piloten av Passport i Norge i tidsrommet 2018-2020.
– Evaluering viser at elevene føler sterkere tilhørighet i klassen, og at de har større tro på at de vil klare å håndtere en vanskelig situasjon, sier Hilde Randgaard, fagkoordinator i Voksne for Barn.
Oppfyller konkrete kompetansemål
Folkehelse og livsmestring er ett av tre nye tverrfaglige tema som skal inn i læreplanen med fagfornyelsen fra høsten 2020. Skoler og lærere må legge til rette for at elever skal jobbe med temaet i de ulike fagene. Det er ikke lagt noen konkrete føringer på hvordan dette skal implementeres i skolehverdagen, slik at det vil bli opp til den enkelte kommune/skole hvordan dette arbeidet skal utføres.
Temaene i Passport knyttes direkte til overordnet del av læreplanen og til konkrete kompetansemål i enkelte fag og er derfor et nyttig verktøy for skolene når de nå skal i gang med de nye læreplanene.
– Skolene som gjennomfører Passport vil både oppfylle konkrete kompetansemål i fag som blant annet norsk, KRLE, samfunnsfag og naturfag samtidig som at de på en god måte ivaretar det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, sier Hilde Randgaard.
Å trene på å mestre hverdagen
Kurset går over 29 økter på 45 minutter og gjennomføres som en del av skolehverdagen. I hver av timene skal barna lese en tegneserie som illustrerer et tema, og deretter delta i aktiviteter som vil lære dem å oppdage og prøve ut ulike former for mestring.
– Aktivitetene i klassen tar opp virkelige situasjoner som barna kan møte i hverdagen, enten det er følelser, vennskap, konflikthåndtering, mobbing og forandringer i livet, sier Randgaard.
Hun understreker at dersom barna tidlig lærer ulike ferdigheter og strategier for livsmestring vil de være bedre rustet til å velge det som hjelper dem å håndtere vanskelige situasjoner.
– Vi vet at de viktigste beskyttelsesfaktorene når det kommer til psykiske helseplager er sosial tilhørighet, nære relasjoner og sosial støtte. Derfor er vennskap og det å hente støtte fra medelever en viktig del av Passport. Lærere som har vært med i pilotprosjektet peker også på at de har fått større trygghet i å møte barn som opplever store eller små livsbelastninger, sier Randgaard.
Snarøya skole i Bærum og Ruseløkka skole i Oslo er de første skolene som iverksetter Passport fra skoleåret 2020/2021. I tillegg vil det gjennomføres opplæring i Passport for skoler i Oslo, Skien, Trondheim, Bergen (Vestland), Hardanger, Målselv og Hamar.
Les mer om Passport – livsmestring i skolen
Passport er finansiert av Kavlifondet, Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.