Styrker
- Kartlegg elevens styrker både i skolesammenheng og på hjem- og fritidsarena
- Be om hjelp fra foresatte, søsken og venner om å beskrive elevenes styrker
- Finn ut hvordan disse styrkene har hjulpet eleven med skolenærvær tidligere og hvordan de kan fortsette å hjelpe eleven
- Styrk eleven gjennom å benytte historier om hvordan den har overkommet hindre tidligere
- Lag visuelle fremstillinger av elevens styrker
- Definer hvilke styrker som kan benyttes aktivt i arbeidet med å øke skolenærværet
- Fremhev elevens styrker i skolesammenheng (se under tiltak «SKOLE»)
Sårbarheter
- Foresatte informerer skolen om elevens sårbarheter fysisk og psykisk, slik at man i best mulig grad kan lykkes med tilrettelegging (diagnoser, personlighetstrekk og/ eller historikk)
- Foresatte informerer ny skole/ lærer om elevens skolehistorikk (om det f.eks. har vært skolebytter, mobbing osv).
- Foresatte sørger for at plager/ «vondter» undersøkes av helsepersonell, for å vurdere om eleven trenger spesifikk helsehjelp. Dersom man ikke finner svar på fysiske symptomer, bør man også være åpen for å undersøke om smertene kan være psykosomatiske
- Ved fysiske helseplager; finn løsninger på hvordan eleven, med hjelp fra voksne, kan håndtere dette i skolehverdagen (gjennom f.eks. pleie, hvile eller medisiner) Eleven skal være med for å finne gode løsninger
- Ved nevroutviklingsforstyrrelser (ADHD/ Tourettes/ ASF) er skolen rikt informert om elevens sårbarheter og behov. Skolen oppfordrer til åpenhet og har rutiner som sikrer at man trygt får formidlet nødvendig informasjon til klassen. Skolen tilrettelegger for elevens behov i skolehverdagen (se tiltak under «SKOLE»)
- Når eleven er engstelig eller stresset; samtale om hva som skaper stress, og om normalisering av engstelse. Bruk f.eks. Psykologisk førstehjelp (Raknes 2022) og snakk om toleransevindu for læring, angstkurve og «energi-regnskap». Bruk også verktøy til selvhjelp f.eks. mestringskatten
- Bruk narrative spørsmål eller mirakelspørsmål; “hvis du våknet og alt var bra, hvordan ville dagen din sett ut?”. «Hvis du var rektor, hvordan ville skolen vært da?»
- Lær eleven problemløsningsferdigheter og hvordan den bedre kan møte motstand når unngåelse er blitt en strategi
- La eleven ha jevnlige samtaler med trygg og kompetent voksen for å kartlegge stress, sikre trygghet, få støtte til å stå i motgang, og avklare forventninger (helsesykepleier, rådgiver, familieveileder, BUP eller andre)
- I samarbeid med elev og foresatte, sikres det at eleven blir henvist til rette instanser innen helsevesenet ved behov