FRITID

Sosialt nettverk

  • Kartlegg hvem eleven er sammen med på fritiden (fysisk og digitalt). Har eleven nok sosial kontakt med elever fra klassen?
  • Øk besøk av venner hjemme for eksempel gjennom å avtale en fast ukedag for vennebesøk
  • Tips foresatte om hvilke elever i klassen som er mest aktuelle for eleven (god sosial match)
  • Uavhengig av alder, bør foresatte bistå eleven med å lage avtaler på fritiden (eks. invitere klassekamerater til lek, filmkveld, pizzaverksted, gamingkveld osv.)
  • Oppfordre klassekontakter til å organisere vennegrupper på fritiden
  • Oppfordre klassekontakter/ foresatte til å organisere lavterskel klassetreff på fritiden (eks. skolen kan låne ut lokaler til brettspillkveld,  disco, filmkveld osv).
  • Avklar om det er behov for at noen fra elevens nettverk bistår med gjennomføring av fritidsaktiviteter 
  • Søke om støttekontakt ved behov

Aktiviteter

  • Kartlegg elevens interesser og fritidsaktiviteter (fysiske og digitale)
  • Oppretthold fritidsaktiviteter for å unngå sosial isolasjon
  • Finn fram til nye fritidsaktiviteter. Skolen kartlegger hva som er populært på trinnet.
  • Ha fokus på positive opplevelser og aktiviteter med venner og familie i perioder der fravær skaper konflikt og uro i familien
  • Benytt gjerne elevens favorittaktiviteter som belønninger i belønningssystem
  • Drøft om eleven kan ha tilgang til tv, internett og mobil hvis eleven er hjemme i skoletiden
  • Bruk elevens interesser aktivt i forbindelse med lekser
  • Søke økonomisk støtte til aktiviteter dersom økonomi er et hinder (skolen bistår foresatte med informasjon om dette)