Struktur/ rutiner
- Ha gode hverdagsrutiner; søvn (legge seg og stå opp til faste tider, også i helger), måltider, fysisk aktivitet og skjermbruk. Det er viktig at de voksne hjemme tar ledelsen og er tydelige og varme
- Avklar roller og ansvar i leggesituasjonen og om morgenen
- Sørg for at eleven ikke snur døgnet i helg/ ferie
- Begrens tilgang til mobil og nettbrett om natten (benytt for eksempel «mobilhotell» på foresattes soverom)
- Involver eleven og ha dialog rundt vekkerutinen (vekkeklokke, dagslyslampe osv.)
- Sørg for at eleven får spist frokost. Legg til rette for måltid på skolen dersom det blir for tidlig å spise hjemme før avreise
- Lag rutiner som sikrer at eleven kommer presis (det er ubehagelig for mange å komme for sent inn i klassen)
- Støtt foresatte og lag klare avtaler for å håndtere situasjonen dersom avskjed («levering») blir vanskelig
- Lag gode rutiner for lekser og gjør tilpasninger i leksemengde dersom situasjonen utløser konflikter i familien
- Finn løsning for leksehjelp i eller utenfor familien
- Avklar hvilke behov foresatte har for støtte og undersøke om det finnes personer i nettverket som kan bistå/ avlaste
- Avklar om foresatte har behov for veiledning (gjennom for eksempel lavterskeltilbud i kommunen)
- Etabler klare avtaler om hva eleven skal ha tilgang til dersom den blir hjemme fra skolen (mobil, sosiale medier, tv, gaming osv.)
- Når eleven er hjemme fra skolen, bør det tidsrommet eleven har skoletid, bli viet til aktiviteter som støtter opp om bedre fysisk og mental helse. Lystbetonte aktiviteter kan gjenopptas etter skoletid
- Gi foreldreveiledning i tilbakeføringsperioden (gjennom f.eks. Oslohjelpa, BUP, eller barneverntjenesten for å støtte foresatte i å være utholdende i arbeidet med å hjelpe eleven tilbake til skolen
Familiedynamikk/ relasjoner
- Snakk med foresatte om familiesituasjonen. Kartlegg viktige hendelser, utfordringer eller konflikter i familien som kan være årsak til økt fravær
- Snakk med eleven om familiesituasjonen. Bruk Hei-spillet som en inngang til å snakke om familie og følelser
- Snakk sammen med elev og foresatte om terskel for fravær
- Avklar om eleven bør ha mer alenetid med foresatte
- Avklar om andre (storfamilie/ nettverk) kan gi eleven ekstra samvær eller bistand
- Styrk relasjoner til søsken, eksempelvis til eldre søsken som kan bidra med leksehjelp eller følge til skolen
- Fortsett å gjøre hyggelige ting som familie selv om eleven har høyt fravær. Gjør ting eleven mestrer godt og har lyst til.
- Dersom det er sykdom i familien, forklar eleven hvem som har ansvar og legg til rette for at de får snakke med fagpersoner ved behov
- Gi informasjon om tilbud ved behov for foreldreveiledning eller mekling (lavterskel kurs i bydelen, familieveileder, familievernkontor osv.) Jobb med styrking av den autoritative voksenrollen (varm og tydelig) (Roland og Westergård, 2015)
Tillit, holdninger og kommunikasjon
- Foresatte er informert om konsekvensene av skolefravær, fysiske reaksjoner og hvordan snakke med barn når de er engstelige.
- Foresatte er informert om lover om skolerett og skoleplikt
- Foresatte anerkjenner at skolen deler deres ønske om at eleven lykkes i utdanningsløpet
- Foresatte har tillitt til at skolen gjør sitt beste for at eleven skal ha det godt på skolen
- Foresatte følger regler for kommunikasjon om fravær
- Skole og hjem har en klar og konstruktiv kommunikasjon
- I møter må det gis det tydelige og definerte oppgaver, ut fra ansvarsområder, og foresatte følger opp avtaler/ oppgaver som planlagt.