Jeg føler at jeg hører til i denne gruppa og
jeg opplever å være verdsatt for den jeg er
Styrke sosiale relasjoner mellom enkeltelever
- Holde oversikt over sosiale relasjoner gjennom jevnlige undersøkelser – eks. sosiogram
- Relasjonsbyggingstid i par eller små grupper
- Sikre at eleven har noen å gå sammen med til/ fra skolen
- Se på skolekatalogen og la eleven markere eleven den ønsker å bli bedre kjent med (se på hele trinnet om nødvendig)
- Læringspartnere (gjennomtenkt matching av enkeltelever)
- Plassere eleven i grupper sammensatt kun av elever hen er trygg på
- Styrke relasjoner i forbindelse med overganger. For eksempel faddere/ faddergrupper i forbindelse med overgang fra BHG og til ungdomstrinnet.
- Styrke relasjoner på tvers av trinn med utgangspunkt i elevers særinteresser (sjakk, yo-yo, minecraft, tegning, tegneserier osv.)
- Avtale med foresatte om å ukentlig invitere med venner hjem på besøk
- Vennegrupper i regi av foresatte
Styrke klassefellesskapet
- Sette av tid til «klassenes time» og bruke det til bevisst å jobbe med klassemiljø
- Jevnlig planlegge positive sosiale aktiviteter sammen med elevene
- Bli-kjent-leker/ teambuildingaktiviteter i klassen
- Øvelser/ oppgaver der elevene må intervjue hverandre/ blir bedre kjent med hverandre (tema; familie, interesser, preferanser osv). Være på jakt etter fellesnevnere – det vi har til felles, binder oss sammen og skaper tilhørighet.
- Øvelser/ oppgaver der elevene lager presentasjoner om seg selv med fokus på sine styrker og interesser (her kan man også legge inn informasjon om særtrekk/ behov/ sårbarheter)
- Jobbe systematisk og målretta med trening av sosiale og emosjonelle ferdigheter
- Sørge for at det alltid er voksne som avgjør plassering og inndeling i grupper (også i aktivitet utenfor klasserommet/ skolen)
- Dersom eleven er fraværende fra skolen over tid; sørg for at eleven opprettholder positiv kontakt med medelever. For eksempel: brev fra klassen, besøk fra klassekamerater. Kontaktlærer kan også oppfordre klassen til å sende hyggelige meldinger og til å besøke eleven i fritiden
Deltakelse i felles aktivitet
- Lavterskel voksenstyrt aktivitet som et tilbud i alle friminutt
- Igangsetting av faste aktiviteter i friminuttene (Trivselsleder – TL)
- Fast ukentlig/ månedlig leketime/ brettspilltime/ hyggetime
- Opplæring i fellesleker – sikre at alle kan reglene
- Bank/ «meny» med felles leker/ aktiviteter i klasserom, krø og friminutt der alle elevene kan delta (alle elever bidrar til «aktivitetsmenyen»)
- Lekegrupper i friminutt
- individuelle lekeavtaler to-fire elever uten at hele klassen deles inn i lekegrupper
- Sikre at skolestartere har lært utvalgte fellesleker før skolestart (jobbe med dette på AKS før skolestart)
Styrke elevens posisjon/ rolle i gruppa (anerkjennelse)
- Mangfoldsfeiring (i klassen, fest for hele skolen, parade i nærmiljøet)
- Internasjonal kveld/ kulturkveld med mat og kulturinnslag fra elevenes opprinnelsesland
- Temauker om mangfold, der elevene jobber i dybden med viktigheten av at mennesker er ulike med fokus på hvordan dette styrker fellesskapet.
- Bekrefte elevens identitet (nasjonalitet, religion, språk, interesser osv.) gjennom aktiviteter i klassen (f.eks. markere nasjonaldag, høytider, lære ord/leker, tur til skateparken, tur til dinosaurutstilling osv).
- Felles gruppeoppgaver som bekrefter at alle i gruppa er verdifulle (f.eks. arrangere en fest der alle får oppdrag ut fra sine styrker).
- Eleven får «spesialoppdrag» der hen får bruke sine ressurser («hjelpelærer», praktiske oppdrag i klasserommet (fikse/ ordne), «instruktør»-rolle (lære de andre en dans, lek, ferdighet, vise frem steinsamling o.l).
- Legge til rette for oppgaver og prosjekter der eleven får vist frem spesiell interesse/ kompetanse
- Felles prosjekter for klassen med utgangspunkt i elevens interesser (f.eks. samle inn penger til et godt formål som er viktig for eleven)
- Klassekontakter/ foresatte arrangerer aktivitet utenfor skoletid med elevens interesser som utgangspunkt (f.eks. Harry Potter temakveld/ gamingkveld/ filmkveld)