TILHØRIGHET

Jeg føler at jeg hører til i denne gruppa og
jeg opplever å være verdsatt for den jeg er

Styrke sosiale relasjoner mellom enkeltelever

  • Holde oversikt over sosiale relasjoner gjennom jevnlige undersøkelser – eks. sosiogram
  • Relasjonsbyggingstid i par eller små grupper
  • Sikre at eleven har noen å gå sammen med til/ fra skolen
  • Se på skolekatalogen og la eleven markere eleven den ønsker å bli bedre kjent med (se på hele trinnet om nødvendig)
  • Læringspartnere (gjennomtenkt matching av enkeltelever)
  • Plassere eleven i grupper sammensatt kun av elever hen er trygg på
  • Styrke relasjoner i forbindelse med overganger. For eksempel faddere/ faddergrupper i forbindelse med overgang fra BHG og til ungdomstrinnet.
  • Styrke relasjoner på tvers av trinn med utgangspunkt i elevers særinteresser (sjakk, yo-yo, minecraft, tegning, tegneserier osv.)
  • Avtale med foresatte om å ukentlig invitere med venner hjem på besøk
  • Vennegrupper i regi av foresatte

Styrke klassefellesskapet

  • Sette av tid til «klassenes time» og bruke det til bevisst å jobbe med klassemiljø
  • Jevnlig planlegge positive sosiale aktiviteter sammen med elevene
  • Bli-kjent-leker/ teambuildingaktiviteter i klassen
  • Øvelser/ oppgaver der elevene må intervjue hverandre/ blir bedre kjent med hverandre (tema; familie, interesser, preferanser osv). Være på jakt etter fellesnevnere – det vi har til felles, binder oss sammen og skaper tilhørighet.
  • Øvelser/ oppgaver der elevene lager presentasjoner om seg selv med fokus på sine styrker og interesser (her kan man også legge inn informasjon om særtrekk/ behov/ sårbarheter)
  • Jobbe systematisk og målretta med trening av sosiale og emosjonelle ferdigheter
  • Sørge for at det alltid er voksne som avgjør plassering og inndeling i grupper (også i aktivitet utenfor klasserommet/ skolen)
  • Dersom eleven er fraværende fra skolen over tid; sørg for at eleven opprettholder positiv kontakt med medelever. For eksempel: brev fra klassen, besøk fra klassekamerater. Kontaktlærer kan også oppfordre klassen til å sende hyggelige meldinger og til å besøke eleven i fritiden

Deltakelse i felles aktivitet

  • Lavterskel voksenstyrt aktivitet som et tilbud i alle friminutt
  • Igangsetting av faste aktiviteter i friminuttene (Trivselsleder – TL)
  • Fast ukentlig/ månedlig leketime/ brettspilltime/ hyggetime
  • Opplæring i fellesleker – sikre at alle kan reglene
  • Bank/ «meny» med felles leker/ aktiviteter i klasserom, krø og friminutt der alle elevene kan delta (alle elever bidrar til «aktivitetsmenyen»)
  • Lekegrupper i friminutt
  • individuelle lekeavtaler to-fire elever uten at hele klassen deles inn i lekegrupper
  • Sikre at skolestartere har lært utvalgte fellesleker før skolestart (jobbe med dette på AKS før skolestart)

Styrke elevens posisjon/ rolle i gruppa (anerkjennelse)

  • Mangfoldsfeiring (i klassen, fest for hele skolen, parade i nærmiljøet)
  • Internasjonal kveld/ kulturkveld med mat og kulturinnslag fra elevenes opprinnelsesland
  • Temauker om mangfold, der elevene jobber i dybden med viktigheten av at mennesker er ulike med fokus på hvordan dette styrker fellesskapet.
  • Bekrefte elevens identitet (nasjonalitet, religion, språk, interesser osv.) gjennom aktiviteter i klassen (f.eks. markere nasjonaldag, høytider, lære ord/leker, tur til skateparken, tur til dinosaurutstilling osv).
  • Felles gruppeoppgaver som bekrefter at alle i gruppa er verdifulle (f.eks. arrangere en fest der alle får oppdrag ut fra sine styrker).
  • Eleven får «spesialoppdrag» der hen får bruke sine ressurser («hjelpelærer», praktiske oppdrag i klasserommet (fikse/ ordne), «instruktør»-rolle (lære de andre en dans, lek, ferdighet, vise frem steinsamling o.l).
  • Legge til rette for oppgaver og prosjekter der eleven får vist frem spesiell interesse/ kompetanse
  • Felles prosjekter for klassen med utgangspunkt i elevens interesser (f.eks. samle inn penger til et godt formål som er viktig for eleven)
  • Klassekontakter/ foresatte arrangerer aktivitet utenfor skoletid med elevens interesser som utgangspunkt (f.eks. Harry Potter temakveld/ gamingkveld/ filmkveld)