TRYGGHET

Jeg opplever at andre møter meg på en god måte og jeg har noen å søke hjelp hos hvis jeg blir utrygg

Forutsigbarhet og struktur 

  • Ukentlig samtale/ «innsjekk» med lærer 
  • Ukentlig gjennomgang av ukeplan/ lekseplan
  • Oversikt over ukas friminutt (lekegrupper/ lekeavtaler/ hvilke voksne som har inspeksjon)
  • Sikre at eleven har tilstrekkelig informasjon om «annerledesdager» (turdag, aktivitetsdag osv.)
  • Skape forutsigbarhet med tanke på arbeidskrav/ innleveringer/ prøver
  • Gi detaljert informasjon om første skoledag etter ferien for de som strever med slike overganger
  • Informasjon i forkant dersom planer endres
  • Rik informasjon til faglærere og vikarer om elevens behov/struktur/særavtaler
  • Sikre overganger – ut og inn fra friminutt, mellom lærere, fra en aktivitet til en annen (gå først ut/ inn, komme i klasserommet før dagen starter, voksen til stede i garderobe osv.)
  • Faste rutiner for elever som strever med avskjed fra foresatte (for eksempel i form SFO/ AKS)
  • Sørge for at eleven har tilstrekkelig oversikt og detaljinformasjon (dagsplan, øktplan, arbeidsplan)
  • Daglig «utsjekk». Undersøke med eleven hvordan dagen har vært (evt. bruke visuell gradering/temperaturmåler) slik at man kan gjøre eventuelle endringer for neste dag

Trygge voksenrelasjoner

  • Banking-time med lærere (gjøre en lystbetont aktivitet sammen med lærer – fritt for krav/ faglig innhold)
  • Bli-kjent-samtale (se skjema) med sentrale voksne (samtale kan gjerne gå begge veier slik at også eleven blir bedre kjent med læreren. Tips; lete etter hva man har til felles)
  • Kommunikasjonsbok for dialog mellom elev og lærer (dersom samtale er vanskelig)
  • Vise frem noe betydningsfullt (gjenstander, ferdigheter) til lærer
  • Fast, trygg voksen som møter eleven om morgenen (ved porten, i garderoben)
  • Eksklusiv tid med lærer i klasserommet fem minutter før første time
  • Avklare hvilke voksne eleven sier ifra til hvis noe blir vanskelig / ubehagelig/ feil
  • Trene på å si å si ifra dersom noe er vanskelig på skolen (rollespille med trygg voksen)
  • Samtaler med helsesykepleier/ sosiallærer etc.
  • Eksklusivt friminutt med voksen (med eller uten liten gruppe) – lystbetont aktivitet
  • «walk-and-talk» – rusletur og samtale med lærer utenfor skolebygget

Trygt klasserom

  • Lage tydelige klasseregler – involvere elevene i prosessen
  • Lage mantra/ slagord; «i denne klassen kan alle trygt være seg selv», «i denne klassen er ingen spørsmål dumme», «i denne klassen støtter vi hverandre når noe er vanskelig».
  • Tydelige grenser for støy i klasserommet og mulighet for individuell støyskjerming
  • Kartlegging av hva som kjennes trygt/ utrygt for eleven i klasserommet (tilpasninger basert på kartleggingen)
  • Eleven får påvirke plassering i klassen og komme med ønske om læringspartner
    (eleven kan ha fast plass, selv om resten av klassen rullerer)
  • Fremme åpenhet i gruppa fra 1. trinn
    (skape et miljø der det er normalt å vise/ fortelle om sine sårbarheter og behov)
  • Eleven slipper å lese høyt/ si noe uten å være forberedt eller på andre måter eksponeres sosialt uten forberedelse
  • Inndeling i mindre og tryggere grupper ved presentasjoner og andre eksponerings-situasjoner