Jeg opplever at andre møter meg på en god måte og jeg har noen å søke hjelp hos hvis jeg blir utrygg
Forutsigbarhet og struktur
- Ukentlig samtale/ «innsjekk» med lærer
- Ukentlig gjennomgang av ukeplan/ lekseplan
- Oversikt over ukas friminutt (lekegrupper/ lekeavtaler/ hvilke voksne som har inspeksjon)
- Sikre at eleven har tilstrekkelig informasjon om «annerledesdager» (turdag, aktivitetsdag osv.)
- Skape forutsigbarhet med tanke på arbeidskrav/ innleveringer/ prøver
- Gi detaljert informasjon om første skoledag etter ferien for de som strever med slike overganger
- Informasjon i forkant dersom planer endres
- Rik informasjon til faglærere og vikarer om elevens behov/struktur/særavtaler
- Sikre overganger – ut og inn fra friminutt, mellom lærere, fra en aktivitet til en annen (gå først ut/ inn, komme i klasserommet før dagen starter, voksen til stede i garderobe osv.)
- Faste rutiner for elever som strever med avskjed fra foresatte (for eksempel i form SFO/ AKS)
- Sørge for at eleven har tilstrekkelig oversikt og detaljinformasjon (dagsplan, øktplan, arbeidsplan)
- Daglig «utsjekk». Undersøke med eleven hvordan dagen har vært (evt. bruke visuell gradering/temperaturmåler) slik at man kan gjøre eventuelle endringer for neste dag
Trygge voksenrelasjoner
- Banking-time med lærere (gjøre en lystbetont aktivitet sammen med lærer – fritt for krav/ faglig innhold)
- Bli-kjent-samtale (se skjema) med sentrale voksne (samtale kan gjerne gå begge veier slik at også eleven blir bedre kjent med læreren. Tips; lete etter hva man har til felles)
- Kommunikasjonsbok for dialog mellom elev og lærer (dersom samtale er vanskelig)
- Vise frem noe betydningsfullt (gjenstander, ferdigheter) til lærer
- Fast, trygg voksen som møter eleven om morgenen (ved porten, i garderoben)
- Eksklusiv tid med lærer i klasserommet fem minutter før første time
- Avklare hvilke voksne eleven sier ifra til hvis noe blir vanskelig / ubehagelig/ feil
- Trene på å si å si ifra dersom noe er vanskelig på skolen (rollespille med trygg voksen)
- Samtaler med helsesykepleier/ sosiallærer etc.
- Eksklusivt friminutt med voksen (med eller uten liten gruppe) – lystbetont aktivitet
- «walk-and-talk» – rusletur og samtale med lærer utenfor skolebygget
Trygt klasserom
- Lage tydelige klasseregler – involvere elevene i prosessen
- Lage mantra/ slagord; «i denne klassen kan alle trygt være seg selv», «i denne klassen er ingen spørsmål dumme», «i denne klassen støtter vi hverandre når noe er vanskelig».
- Tydelige grenser for støy i klasserommet og mulighet for individuell støyskjerming
- Kartlegging av hva som kjennes trygt/ utrygt for eleven i klasserommet (tilpasninger basert på kartleggingen)
- Eleven får påvirke plassering i klassen og komme med ønske om læringspartner
(eleven kan ha fast plass, selv om resten av klassen rullerer) - Fremme åpenhet i gruppa fra 1. trinn
(skape et miljø der det er normalt å vise/ fortelle om sine sårbarheter og behov) - Eleven slipper å lese høyt/ si noe uten å være forberedt eller på andre måter eksponeres sosialt uten forberedelse
- Inndeling i mindre og tryggere grupper ved presentasjoner og andre eksponerings-situasjoner